Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska – dlaczego jest taka zdrowa ?

Dieta śródziemnomorska jest rekomendowanym przez lekarzy i dietetyków sposobem zdrowego odżywiania się. To nie przypadek, że ludzie żyjący na wybrzeżu Morza Śródziemnego mają najniższą w Europie zachorowalność na choroby układu krążenia oraz nowotwory przewodu pokarmowego. Badania potwierdzają, że dieta śródziemnomorska z jednej strony zapobiega powstawaniu miażdżycy, która jest bezpośrednią przyczyną zawałów i udarów, a z drugiej strony, poprzez dużą zawartość warzyw i owoców, przeciwdziała powstawaniu nowotworów. To licznie występujące w produktach roślinnych witaminy: E, C, beta-karoten oraz flawonoidy i błonnik pokarmowy chronią komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Co zatem jeszcze składa się na tę dietę, że ludzie ją stosujący cieszą się aż tak dobrym zdrowiem?

Fotolia_4324321

Prawda – zawsze na wierzch wypływa

Ogromne znaczenie dla zdrowego stylu odżywiania się w tym rejonie mają dojrzewające w słońcu oliwki, które gwarantują łatwy dostęp do wytłaczanej na zimno, bardzo zdrowej oliwy z oliwek, nazywanej nie bez powodu, eliksirem młodości.

Oliwa z oliwek dzięki wysokiej zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych – głównie oleinowego oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, obniża poziom złego cholesterolu (LDL) we krwi, który jest przyczyną powstawania chorób miażdżycowych. Oliwa zawiera również witaminę E i polifenole, przeciwdziałające powstawaniu wolnych rodników. Dodaje się ją do sałatek, grilluje się na niej mięso, z jej dodatkiem przyrządza się pieczone warzywa. W oliwie macza się pieczywo i wielu koneserów dobrego jedzenia uważa, że tak spożywana jest najsmaczniejsza.

Piramida – bez niespodzianek

Piramida żywienia według diety śródziemnomorskiej nie różni się w zasadzie do klasycznej piramidy żywieniowej. W tym modelu żywienia podstawą są także produkty zbożowe i ziemniaki. Pieczywo, makarony, kasze, ziemniaki są tutaj głównym źródłem energii dla organizmu, dają uczucie sytości i dostarczają błonnika, który reguluje pracę przewodu pokarmowego.

W krajach śródziemnomorskich makaron, ryż, kasze jadane są codziennie z dużą ilością warzyw. Połączenie produktów zbożowych z warzywami pozwala zachować równowagę kwasowo-zasadową w organizmie. Mięso jada się tylko chude i stanowi ono niewielki dodatek do dania. Pieczywo jada się maczane w oliwie. Kasze i makarony gotuje się al dente – podnosi to walory organoleptyczne potraw oraz pozwala zachować większą wartość witaminową dań.

Niech żyją pomidory!

Na drugiej pozycji po produktach zbożowych są warzywa. W diecie śródziemnomorskiej przyjmuje się spożywanie nawet 4 porcji warzyw dziennie, czyli ok. 400 – 600 g. Podstawą wielu posiłków są duszone, pieczone, czy grillowane pomidory i papryka. Papryka jest skarbnicą witaminy C i flawonoidów. Pomidory natomiast to jedne z najwartościowszych warzyw, ponieważ zawierają bardzo dużo likopenu – jednego z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Istotne jest to, że likopen jest najlepiej przyswajany przez organizm z potraw gotowanych lub duszonych.

Ważne miejsce w tej diecie zajmują także bakłażany, cukinie, karczochy, sałaty i oczywiście oliwki. Oliwki jada się bardzo często w postaci prostych przekąsek, również między posiłkami.

Fotolia_32133244

Owoce – zdrowy deser

W krajach śródziemnomorskich słoneczny i ciepły klimat wpływa na wysoką zawartość składników odżywczych w owocach. Owoce dojrzewają tutaj w naturalnych warunkach i są nie tylko wyjątkowo smaczne, ale też bardzo zdrowe. W diecie śródziemnomorskiej w zasadzie każdy posiłek kończy się owocem.

Owoce, rosnące w tym klimacie, dostarczają przede wszystkim witaminę C i beta-karoten, cenne składniki mineralne i błonnik. To one korzystnie wpływają na urodę, poprawiają cerę i włosy. Dlatego pamiętajmy, że jeśli już koniecznie musimy zjeść po posiłku jakiś deser, zastąpmy słodycze – owocami.

Źródła białka – klasyczne, czy alternatywne?

Drób, jaja i mięso to produkty bogate w białko zwierzęce, witaminy z grupy B i żelazo – w diecie śródziemnomorskiej nie występują zbyt często. Jaja goszczą na stołach najwyżej 2 razy w tygodniu. W krajach śródziemnomorskich to rośliny strączkowe często zastępują mięso. Są bogatym źródłem białka roślinnego, składników mineralnych i błonnika pokarmowego, a ich niewątpliwą zaletą jest brak nasyconych kwasów tłuszczowych występujących w mięsie, szkodliwych dla naszego organizmu. Strączki dostarczają również witaminy z grupy B oraz flawonoidy które chronią przed nowotworami i chorobami serca.

W diecie śródziemnomorskiej istotne miejsce zajmują również orzechy – szczególnie piniowe. Stanowią one bardzo skoncentrowane źródło wielu cennych składników odżywczych, które są niezbędne dla zdrowia naszego organizmu. Już mała porcja orzechów – 30 g dziennie znacząco poprawia profilaktykę miażdżycową. Orzechy bowiem dostarczają duże ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka roślinnego, witaminy E, magnezu, potasu, kwasu foliowego.

W tradycyjnej diecie śródziemnomorskiej nie może zabraknąć gęstego jogurtu naturalnego. Jogurt swoje cenne właściwości zawdzięcza żywym kulturom bakterii, które dbają o prawidłową mikroflorę przewodu pokarmowego. Jogurt pobudza system odpornościowy organizmu, opóźnia procesy starzenia się komórek.

Kuchnia śródziemnomorska znana jest także ze znakomitych serów, które wykorzystuje się jako przystawki i składniki wielu sałatek lub jako dodatki do dań. Wszyscy znamy i lubimy sery: feta, mozzarella, ricotta, parmezan, mascarpone, gorgonzola, które dodawane do sałatek, czy makaronów nie tylko poprawiają ich smak, ale dostarczają sporo cennego wapnia.

Feta

Co z tą Polską ?

Jak widzicie podstawą tej diety są produkty naturalnie dostępne w tej strefie klimatycznej – piękne warzywa, dojrzewające w słońcu owoce , ryby i świeże frutti di mare. Jednak nie zrażajcie się, bo dieta śródziemnomorska może być dla Was znakomitą inspiracją do zmiany złych nawyków żywieniowych. Dostosowanie jej do polskich warunków i naszych możliwości wcale nie jest takie trudne. Wystarczy ograniczyć spożycie mięsa, zwiększając równocześnie ilość warzyw, owoców i ryb w naszej diecie. Jeśli dodacie do tego oliwę z oliwek i orzechy będziecie wygrani – zdrowsi, pełni energii do ćwiczeń i dobrego humoru. Niech pierwszym krokiem do wprowadzenia tej diety w Waszym menu będzie pyszna sałata z Bakal Fit for you – mIxem ziaren do sałatek środziemnomorskim.

Tekst opracowany na postawie źródła: http://jadlospisy.pl/dieta-srodziemnomorska/

NASZYCH PRODUKTÓW SZUKAJ M.IN. W:

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER!

Dołącz do nas na facebooku

W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie ochrony
osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich
danych (RODO) z dnia 27-04-2016r oraz rosnącej wartości informacji, szczególnie danych osobowych, Atlanta
Poland S.A. jest świadoma wagi zagrożeń związanych z procesem przetwarzania danych i deklaruje
podejmowanie systematycznych działań celem zapobiegania zagrożeniom dla bezpieczeństwa informacji, których
wystąpienie może prowadzić do utraty poufności, integralności i rozliczalności danych, a w szczególności do
udostępnienia informacji osobom nieupoważnionym, uszkodzenia lub zniszczenia.

Dla gwarancji powyższej deklaracji Spółka dąży do osiągnięcia satysfakcjonującego poziomu bezpieczeństwa
przetwarzanych informacji poprzez:
– Potwierdzenie potrzeby ochrony informacji, a w szczególności danych przetwarzanych
w systemach informatycznych.
– Zapewnienie wsparcia dla inicjatyw z zakresu bezpieczeństwa informacji.
– Zapewnienie zasobów potrzebnych dla wdrażania wymaganych zabezpieczeń.
– Objęcie szczególnym nadzorem wszelkiej dokumentacji zawierającej dane osobowe klientów.
– Zapewnienie działań na rzecz kształtowania świadomości pracowników/osób współpracujących co do
ważności i rangi przetwarzanych danych w tym danych osobowych.
Jednocześnie informujemy:

I. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych z dnia 27 kwietnia 2016
r. (Dz. Urz. L 119/1, 4/05/2016) administratorem ADO i obiorcą Państwa danych osobowych jest Atlanta
Poland S.A. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Załogowa 17, 80-557 Gdańsk.

II. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu:
• przekazywania informacji o aktualnej ofercie handlowej
• przekazywanie informacji o promocjach
• profilowania Państwa danych dla kierowania dedykowanych ofert handlowych
• innych działań marketingowych dotyczących produktów Atlanta Poland S.A.
• realizacji zleceń/zamówień produktów

III. W dowolnym momencie posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich
sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia
sprzeciwu oraz prawo do cofnięcia uprzednio wyrażonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Cofnięta
zgoda w dowolnym momencie nie ma wpływu na zgodność przetwarzania danych z prawem, którego
dokonano na podstawie niniejszej zgody przed jej cofnięciem.

IV. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych
osobowych Pani/Pana w zakresie niniejszej zgody narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie
danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. L 119/1, 4/05/2016)

V. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane innym podmiotom jak również nie będą przekazywane do
państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej.

VI. Dane osobowe będą przetwarzane nie dłużej niż do czasu cofnięcia zgody na przetwarzanie Pani/pana danych
osobowych lub przez inny okres regulowany przepisami prawa tam, gdzie ma to zastosowanie.

VII. Wszelkie sprostowania, usunięcia, ograniczenia ich przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu
oraz cofnięcia uprzednio wyrażonej zgody na przetwarzanie danych osobowych w zakresie Państwa danych
osobowy, możliwe z wykorzystaniem kontaktu email: ado@atlantapoland.com.pl

VIII. Podanie powyższy danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi prowadzenie z
Państwem kontaktów handlowych oraz przekazywanie Państwu informacji o ofertach, promocjach Atlanta
Poland S.A.